Skemad + amning - 6 mdr.

10. december 2009

Alder:
6 mdr.

Skemad + amning - 6 mdr.

Hej Helen.

Maja er nu 6 måneder gammel og vi har været i gang med skemaden i en måned. Det går godt, synes jeg. Hun er især glad for majsgrød med frugtmos om formiddagen (hun spiser nok 1 dl), mens det kniber lidt med kartoffelmosen med gulerødder om aftenen, hvor hun kun spiser 6-7 skefulde. Hun er også meget langsom til at spise grøntsagsmosen i forhold til grøden. Det er som om, hun stadig skal vænne sig til den anderledes konsistens og kører det rundt i munden indtil det glider ned.
Til begge måltider drikker hun vand af en kop. Hun har ikke haft hård mave, men har nu kun afføring hver 2.-3. dag i stedet for hver dag.

Skal vi blive ved med at tilbyde kartofler, selvom det ikke er det store hit eller skal vi hellere lave anden grøntsagsmos? Det hjælper lidt, hvis hun får lidt frugtmos ovenpå, men det er jo heller ikke en holdbar løsning.
Hvornår må vi begynde at give hende noget kød/fisk i kartoffelmosen/grøntsagsmosen?

Vores dag ser i store træk sådan ud (selvfølgelig med afvigelser ind i mellem):
Kl. 6: Ammes og sover videre i dobbeltsengen
Kl. 7/7.30: Står op
Kl. 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Kl. 11: Vågner og spiser majsgrød med frugtmos.
Kl. 13: ...

Annonce

... Ammes og puttes til sin anden lur
Kl. 14.30: Vågner
Kl. 16-17: Ammes
Kl. 17.30: Sover powernap på ca. ½ time
Kl. 18-18.30: Spiser aftensmad: Kartoffelmos med gulerødder (eller frugtmos hvis det ikke rigtig vil glide ned)
Kl. 19: Ammes og puttes i egen seng
Kl. 2/3: Ammes og sover videre i egen seng
Og så kører det videre forfra.

Hvornår skal hun begynde at have morgenmad? Er det ikke ofte øllebrød eller havregrød de får til morgen? Og kan/må de spise helt almindelige havregryn? Erstatter morgenmaden en amning?

Når hun har spist sin formiddagsgrød, er jeg blevet anbefalet at amme lige bagefter og så droppe amningen inden den næste lur, da hun så vil forbinde amningen med måltidet og ikke søvnen. Er det vejen frem? Og hvor længe skal jeg blive ved at tilbyde brystet efter grøden? Siger hun selv fra, når hun ikke har brug for det længere?

Hvis hun skal ammes lige efter formiddagsgrøden og ikke inden middagsluren, skal hun vel ammes, når hun så vågner igen og så udgår amningen ved 16-17 tiden vel?

I store træk har jeg brug for at vide, hvordan vi kommer videre med maden og hvordan amningen bliver i forhold til antallet af 'rigtige' måltider...

Hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder