Brev:
Skemad + amning - 6 mdr.
10. december 2009
Alder:
6 mdr.
Skemad + amning - 6 mdr.
Hej Helen.
Maja er nu 6 måneder gammel og vi har været i gang med skemaden i en måned. Det går godt, synes jeg. Hun er især glad for majsgrød med frugtmos om formiddagen (hun spiser nok 1 dl), mens det kniber lidt med kartoffelmosen med gulerødder om aftenen, hvor hun kun spiser 6-7 skefulde. Hun er også meget langsom til at spise grøntsagsmosen i forhold til grøden. Det er som om, hun stadig skal vænne sig til den anderledes konsistens og kører det rundt i munden indtil det glider ned.
Til begge måltider drikker hun vand af en kop. Hun har ikke haft hård mave, men har nu kun afføring hver 2.-3. dag i stedet for hver dag.
Skal vi blive ved med at tilbyde kartofler, selvom det ikke er det store hit eller skal vi hellere lave anden grøntsagsmos? Det hjælper lidt, hvis hun får lidt frugtmos ovenpå, men det er jo heller ikke en holdbar løsning.
Hvornår må vi begynde at give hende noget kød/fisk i kartoffelmosen/grøntsagsmosen?
Vores dag ser i store træk sådan ud (selvfølgelig med afvigelser ind i mellem):
Kl. 6: Ammes og sover videre i dobbeltsengen
Kl. 7/7.30: Står op
Kl. 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Kl. 11: Vågner og spiser majsgrød med frugtmos.
Kl. 13: Ammes og puttes til sin anden lur
Kl. 14.30: Vågner
Kl. 16-17: Ammes
Kl. 17.30: Sover powernap på ca. ½ time
Kl. 18-18.30: Spiser aftensmad: Kartoffelmos med gulerødder (eller frugtmos hvis det ikke rigtig vil glide ned)
Kl. 19: Ammes og puttes i egen seng
Kl. 2/3: Ammes og sover videre i egen seng
Og så kører det videre forfra.
Hvornår skal hun begynde at have morgenmad? Er det ikke ofte øllebrød eller havregrød de får til morgen? Og kan/må de spise helt almindelige havregryn? Erstatter morgenmaden en amning?
Når hun har spist sin formiddagsgrød, er jeg blevet anbefalet at amme lige bagefter og så droppe amningen inden den næste lur, da hun så vil forbinde amningen med måltidet og ikke søvnen. Er det vejen frem? Og hvor længe skal jeg blive ved at tilbyde brystet efter grøden? Siger hun selv fra, når hun ikke har brug for det længere?
Hvis hun skal ammes lige efter formiddagsgrøden og ikke inden middagsluren, skal hun vel ammes, når hun så vågner igen og så udgår amningen ved 16-17 tiden vel?
I store træk har jeg brug for at vide, hvordan vi kommer videre med maden og hvordan amningen bliver i forhold til antallet af 'rigtige' måltider...
Hilsen Mette